Dybdeskarphet

Bilde tatt 4 meter unna

Tatt med f/8.0 på 4 meter

Utsnitt

1:1 av 4-meter bildet

I min søken efter å forstå hva jeg driver med har jeg lest (for?) mye om dybdeskarphet.  I den forbindelse har jeg laget en tabell som gir en pekepinn på hvor “langt” dybdeskarpheten strekker seg.  Du kan selv sjekke regnearket; dersom din kombinasjon av kamera og linse ikke står der så gi meg beskjed så legger jeg den til.

Først: hva betyr det at noe er “i fokus”?  Eller, minst like interessant: Hvordan kan vi i det hele tatt ha dybdeskarphet?  I teorien er det bare ett eneste plan som er i fokus.  Ett punkt på lengdeaksen.  Alt annet er ute av fokus!
I virkeligheten, derimot, er det slik at motivet ikke skal fokuseres i et punkt, men på et plan (en billedbrikke i vår moderne verden).  Det gjør at et punkt på motivet ikke bli avbildet som et punkt på brikken vår, men isteden som en (liten) sirkel.  Et punkt litt foran, eller litt bak, motivet vil også bli avbildet som en liten sirkel.  Dersom forskjellen mellom sirklene er mindre enn det som kan sees med det blotte øye, da ser det ut som om punktene både “litt” foran og “litt” bak er i fokus.

Det kritiske her er vil se ut som.  Det er fremdeles bare ett eneste plan som er i fokus.  Husk: Øyet er også en linse så hjernen er godt vant til konseptet dybdeskarphet!  Uansett, det er enighet om at et “normalt” øye har optimalt syn på ca 25 cm avstand.  På den avstanden ser man omlag 5 linjer per mm.  Et normalt øye kan altså se forskjeller som er 0,2 mm store.  Eller med andre ord: Forskjeller som er mindre enn 0,2 mm er usynlige.  Når man snakker om dybdeskarphet har “man” blitt enige om at alt som avbildes med forskjeller mindre enn 0,2 mm er i fokus.  Antagelsen her, og den er viktig: Bildet skrives ut i sin helhet (ikke kuttet eller forstørret) slik at det blir 25 cm stort, og betraktes på 25 cm avstand.

Dersom man holder fast på 25 cm-regelen da vil det utelukkende være størrelsen på brikken og linsens brennvidde  som avgjør dybdeskarpheten.  Tabellen min er laget med dette som utgangspunkt.  De fleste vil trolig si at denne antagelsen er industristandard.  Selv Carl Zeiss merker linsene efter denne antagelsen.

Mitt kamera har en billedbrikke som er “APC”, og jeg har en 30 mm linse.  I henhold til tabellen skal dybdeskarpheten for denne kombinasjonen ikke strekke seg lenger enn 10 meter bak motivet dersom avstanden til motivet er 4 meter og blenderen er satt på f/8.0.  Bildet ovenfor er tatt med f/8.0 på nøyaktig 4 meters avstand; avstanden og fokus er på motoren.  I henhold til teorien skal ikke horisonten være i fokus.  Om du klikker på det og du har en skjerm som er omlag 100dpi, da skal bildet bli ca 25 cm stort.  Vurdér selv: Er bakgrunnen i fokus eller ei?

Bilde fra 6 meter; bakgrunnen er skarp

Bildet er tatt med f/8.0 på 6 meter

utsnitt av 6-meter

1:1 av 6-meter bildet

Fortsatt i henhold til tabellen, så skal bagrunnen være i fokus dersom svtanden til motivet er 6 meter (eller mer) og blenderen satt på f/8.0.  Dette bildet, med utsnitt, er tatt i henhold til det.  Igjen, klikk på bildet for å få det opp i full størrelse og avgjør om bakgrunnen er i fokus her.  Begge bildene er tatt håndholdt på 1/50s med ISO200.  Muligens skyldes noe av uklarheten at jeg ikke brukte stativ.

Alt dette har kommet opp fordi det viser seg at FujiFilm i sin X-100 ikke er enig med resten av verden om hva som er i fokus.  De sier at dybdeskarpheten er mye mindre (kortere) enn teorien tilsier.  Dette innlegget har som hovedformål å legge grunnen til rette for at vi skal kunne få noen test-skudd gjort med X-100 på 2, 3, 4, 5 og 6 meters avstand tatt med blender f/8.0 slik at vi kan se selv hvordan det står til.

Sånn går no dagan.

Kommentar-fritt nettsted