Arkivet

Muscato d’Asti

Jeg er klar!

Efter litt prosecco og oliven fra haven, efter en liten primo og en uvanlig flott Chianti Classico, efter pollo alla cacciatora med to flasker over gjennomsnittet Vino Nobile di Montepulciano, da er det endcelig klart for gelato fatta a casa med en meget, meget bra Moscato d’Asti.  Kanskje litt meget med en magnum til en håndfull gjester, men det var verdt det; ikke en dråpe igjen.

For de som bryr seg om slikt: Tatt håndholdt, uten stabilisert linse, på 1/5 sekund.  Han sitter i ro mens han venter, den mannen.

Fintfolk

Valgets kvaler

Vi får fint-folk på besøk i helgen.  Særlig lørdagen skal det spises godt.  Problemet er: Hva skal man drikke til (maten)?  Naturligvis skal vi åpne en magnum med Muscato d’Asti til den rekken desserter som er på beddingen.  That goes without saying.  Men i valget mellom to (eller kanskje tre) forskjellige Super Tuscans, eller én 12 år gammel Chianti Classico Riserva, nei der er ikke valget så lett.  Min lille venne pleier å si “Tutti, tutti!” med entusiasme, men her blir det kanskje Litt Meget.

Følg med; inntrykk og uttrykk kommer!

Lee med kake

Kake!

Min venn Lee, med sin schiuma di banana al limone con noce pecan.  Mitt bidrag var ene og alene litt Muscato d’Asti.  Tilsammen ble det ganske bra!

Nytt kamera

Mitt nye kamera er vanntett!

Når det er 35 i skyggen, da er det ikke lett å holde hodet kaldt.  Særlig ikke når man er på stranden og det ikke er noen skygge å sitte i.  Trøsten er at Lille Vennen elsker å bade.  Dermed kan man bli solbrent i vannet uten å kjenne det, isteden for å sitte på land og kjenne at man blir brent.  Bedre bare brent enn kokt og brent.
Men lunchen, den var god.

Edel spiser

Lysning i skogen

Hadde jeg vært litt modigere skulle jeg kjørt sykkelen inn i lysningen i skogen.  Jeg fikk nøye meg med Huldra fra baksetet.

Lunch på San Pellegrino in Alpe

Noen ganger er jeg fornøyd med portrettene jeg tar.

Ancora

Tillit?

Man skal være forsiktig med å projisere sine idéer om barn basert på deres oppførsel inn i vår begrepsverden.  Hva tenker et lite barn som sitter på Morfars arm?  Tenker et lite barn noe som helst når hun sitter på Morfars arm?  Én av mine venner tenker (høyt) at Photoshop kanskje har en plugin som heter  Brazilian-waxing.  Så mens barnet kanskje ikke tenker så mye tenker Morfar på hvordan man skal kunne vite at man har hår på ryggen før man slipper damer med kamera inn i dusjen.

Men dagens tema, det er språk:

The grammar of some languages is simply not logical enough to express complex ideas.  German, on the other hand, is an ideal vehicle for formulating the most precise philosophical profundities, as it is a particularly orderly language, which is why the Germans have such orderly minds. (But can one not hear the goose-step in its gauche, humorless sounds?)  Some languages don’t even have a future tense, so their speakers naturally have no grasp of the future.  The Babylonians would have been hard-pressed to understand Crime and Punishment, because their language used one and the same word to describe both of these concepts.  The craggy fjords are audible in the precipitous intonation of Norwegian, and you can hear the dark l‘s of Russian in Tchaikovsky’s lugubrious tunes.  French is not only a Romance language, but the language of romance par excellence.  English in an adaptable, even promiscuous language, and Italian – Ah, Italian!

Fra innledningen på Through the Language Glass av Guy Deutcher.  Jeg ser at anmeldelsene er blandede.  Men alle er enige om én ting: Den er meget velskrevet.  Hvem ville ha trodd at Odyssevs ikke én eneste gang finner grunn til å nevne at havet er blått.  Han tilbrakte jo en del tid der ute.  Men det er fordi Grekerne ikke visste at havet er blått.  Utrolig?  Men likevel sant.  Det er fordi De Gamle Grekerne ikke visste at farver eksisterte.  Og derfor hadde de ikke behov for å snakke om dem.  Les boken er min anbefaling.

Efter middag

Morfar leser om språk fordi han lurer på hvilket språk hun kommer til å snakke.  I tillegg til Italiensk, naturligvis.  Spørsmålet er om hun kommer til å snakke norsk.  De fleste i hennes situasjon, de lærer det andre språket  men kan ikke snakke det.  Det vil bli triste greier: Tenk å ikke kunne snakke norsk sammen!

Men i går skjedde det noe som gir meg håp.  Vi var på besøk hos Maria.  Livia får alltid kjeks der.  Da den var oppspist kom hun til meg og sa “mere”.  “Du må gå til Marta og spørre henne”, svarte jeg.  Hun løp over gulvet, stilte seg opp foran Marta og sa “Ancora” (som altså betyr “mere” eller “en gang til”).  Alle så rart på meg da jeg jublet.

Gjennombruddet kan komme når det blir naturlig å bruke forskjellige ord til Morfar og de andre.  Dersom dét blir naturlig, da gjelder det bare å pøse på med norske gloser.  Men først må vi få lirket inn det der med å snakke de første ordene.  Hun sitter på min arm bare én dag i uken.  Akkurat nå burde det ha vært mer.  For det er nå det skjer!

Fra Akademia meldes det at Kvalitetsreformen ikke er fulgt opp med tilstrekkelig entusiasme av dem som er pålagt å forbredre seg.  Derfor skal det lages såkalte læringsutbyttebeskrivelser.  Hensikten er ikke at noen skal lære mer, men at det skal bli lettere å kontrollere lærerne.  Som forventet har lærerne reagert med menglende entusiasme.  På hjemmesidene til UiTø kan vi derfor lese at Seniorrådgiver Hege Skarsfjord ved UiTøs utdanningsavdeling poengterer “Arbeidet med å utforme læringsutbyttebeskrivelser for emner og studieprogram skal være mer enn en formalitet/skrivebordsøvelse – altså ikke bare tekstlige justeringer av eksisterende emne- og studieplaner”.  Han har sikkert sitt samfunns beste i tankene når han vil tvinge lærerne til å lage kontrollrutiner på seg selv.

Jeg blir enklere og enklere i matveien.  Det vil si, jeg vil ha mindre og mindre forstyrrelser.  I juni-nummeret av Maison Mat & Vin kan vi lese at kombinasjonen parmaskinke og gorgonzola fungerer veldig bra.  For mitt indre øye ser jeg en tynn skive skinke med en klatt gorgonzola.  Mat&Vin skriver:

  • 4 store never blandet salat
  • 100 g bønnespirer
  • 1/2 gul melon, renset og selt i biter
  • 150 g gorgonzola
  • 50 g blandede frø (solsikke, sesam, gresskar)
  • 50 g hasselnøtter, grovhakket
  • 8 skiver parmaskinke
  • 2 ss hasselnøtt- eller valnøttolje
  • 4 ss olivenolje
  • 3 ss sitronsaft
  • 1 ts Dijonsennep
  • salt og nymalt pepper

Fordel salatbladene og bønnespirene på fire tallerkener og legg melon og gorgonzola på.  Rist frøene og nøttene i tørr, varm panne til gyldne.  Avkjøl.  Visp sammen olje, sitronsaft og sennep til en dressing og smak til med salt og pepper.  Dryss frø og nøtter over, legg på skinkeskivene og dryss dressing over.

Arselle, agio, olio e peperoncino.

Hvordan kan man smake om skinken er god dersom den er dynket i salt, pepper, Dijonsennep, valnøtter et cetera, et cetera?  Særlig sennep, som er et svært stor smak.  Jeg forstår ikke det her; er man interessert i mat, hvorfor vil man da ikke ha det enkle, det fokuserte? Hvor kan jeg finne andre som liker enkel mat?

For eksempel så fikk forleden dag en halv kilo med arselle av Stefano.  Arselle er små skjell som lever i sanden langs kysten her.  For å kjenne om de er gode lager man dem til på en ultra-enkel måte: Med olje, hvitløk, litt pepper og litt persille.  Enkelt.  Det er sikkert godt med mer kompliserte greier, men hvorfor skal man jakte på det kompliserte når råvarene er gode?

En helt annen sak: Bildet du ser av skjellene her, det er en forminsket utgave av orginalen.  Du kan studere orginalen ved å klikke på bildet.  Legg merke til hvor mye flottere farvene er i orginalen.  Jeg må finne ut hvordan jeg kan få WordPress til å ikke mishandle bildene mine; noen som kan hjelpe?

Mat som lidenskap: sjekk denne.  Stedet er som kjent stengt nå.  Hans rapport fra Toscana er i tre deler: del 1, del 2 og del 3.  Han sier Italian cooking, after all, is about finding good, simple ingredients and then not screwing them up.  Jeg like ham.

Dyrtid

Amazon.de

Prisen i Tyskland er 8,29

Amazon.it

Prisen i Italia er 20,41

Jeg er ingen stor tilhenger av VG, men det finnes da gode artikler også der (fra tid til annen).  Det er 150-års jubileum for Italia i dag, og VG tilbyr en god kommentar i sakens anledning.  Situasjonen er minst like ille som det påstås i kommentaren.

Avstanden mellom “Italia” og folk vi kjenner er meget stor.  Alt henger sammen med alt, og politikerne får lov til å herje med landet fordi folk ikke bryr seg, og folk bryr seg ikke fordi politikerne herjer med landet.  Det er bare når man ryster på hodet over den politiske eliten, med Hr. Berlusconi i spissen, at man kan begynne å forstå hvor anderledes forhold italienere har til sin familie.  For oss fra Norge, vi som har tillit til Staten og derfor føler et visst ansvar, for oss er det forunderlig å møte en hel nasjon hvor Staten bare er en marginal størrelse man ikke føler noen tilknytning til.  Og tilsvarende: Vi som forventer og krever at Det Offentlige skal ta omsorgen for våre familie når de trenger det.   Mye å lære om Norge for en nordmann her.   På godt og ondt!

Språk er makt.  Å kunne flere språk åpner dører.  Jeg slutter aldri å forbløffes over hvor liten verden er, sett med italienske øyne.  For eksempel er det ikke mulig for italienere å handle på Amazon.com, Amazon.co.uk eller Amazon.de.  Helt enkelt fordi de ikke kan lese hverkent engelsk eller tysk.  Dermed er de henvist til å handle på Amazon.it.  Men verden er ikke et hyggelig sted.  Apenes har rett når han spør “Hvor kommer antagelsen fra, at alle vil deg vel?”  Amazon vet å utnytte at kundene ikke har noe valg.  Sjekk prisene på 50 CD’er på Amazon.de og Amazon.it.  Til pass for italienerne, synes nå jeg.  Problemet er at “italienere” her betyr ungdommen.  Selv om ungdommen i teorien lærer engelsk på skolen, og i teorien kanskje også fransk eller spansk, så har jeg truffet alt, alt for mange som ikke engang kan si good morning; how do you do?  Surfe til Amazon.co.uk eller Amazon.de er langt utenfor rekkevidden.

Her ligger naturligvis en lærdom for oss: Vi må sette pris på at vi har lært språk.  Og håpe at våre barn lærer fler og ikke færre språk i fremtiden.  Ryktene som formidles gjennom nyhetene forteller vel kanskje en annen historie.
Mens vi snakke om skole: What does a teacher make? Anbefales!

To små damer

Ossi buchi

Som et ledd i norskopplæringen i denne delen av familien hadde vi i helgen besøk fra Norge.  De unge damene hadde det kjempegøy.  Om sannheten skal frem så var Livia litt vel opptatt av “min”, men det må man nok bare regne med fra en toåring.  Det var nyttig for henne å se at ikke bare Morfar snakker anderledes enn alle andre (her).

Mens barna lekte på kontoret satt Far og Morfar (dog ikke i slekt) og snakket om Penrose Tiling, om gleden ved å programmere, og utvekslet argumenter for hvor viktig det er å eie ting som er vakre.  Det alternative ståstedet er at livet er for viktig til at man kan fokusere på ting.  Alt mens vi hørte Pippi-sangen om  og om igjen.

Vellykket besøk; jeg håper vi kan dra og besøke dem om ikke så lenge.  Synd det også må forhandles med foreldrene – det hadde vært enklere om jeg kunne bestemme slikt selv.

Denne helgen er tonen en annen.  Først spiller vi Erroll Garners Concert by the Sea før vi smyger oss til hjemlige traker med Hot Club de Norvège.  Til musikken har vi først carciofi lessi.  Før vi tar til oss zuppa di zucca gjør vi plass til en lite sformato con spanaci.  Som secondo har vi ossi buchi.

Til kjøttet intet mindre enn en Brunello di Montalcino, Banfi, 2000.  Vi trakk den opp og tømte den på en karaffel en drøy time før vi skulle drikke den.  Det var likevel ikke tidlig nok, og den fortsatte å øke gjennom hele måltidet!  Meget, meget bra!  Takk til Andrea!

Lunchen planlegges

Det er naturlig å bruke ett måltid til å planlegge neste.  Mens vi spise årets første colomba pasquale som vi skylte ned med den tradisjonelle Muscato d’Asti ble vi enige om at søndagslunchen best intas i/på Artinino utenfor Firenze.  Litt leting i gamle favoritter og en telefonsamtale så er vi sikret.

Hvor skarp er du?

Jeg leser Real World Image Sharpening av Bruce Fracer og Jeff Schewe (Amazon).  Den handler ene og alene om å skarpe opp bilder.  Derfor handler den om effekten av høyere ISO, om signal-støyforhold i (digitale) kamera, hva øyet ser (og ikke ser), og alt annet som viser seg å være relevant når det blir snakk om å skarpe opp bildene.  Tenk at noe som er så tilsynelatende enkelt skulle være så komplisert!  Herlig.

Jeg setter stor pris på boken fordi den har et nivå som jeg kan forholde meg til som amatør, uten at den antar  at fordi man er amatør så er man dum eller uten utdannelse.  Som “alltid” er det også snakk om teknologi (Photoshop).  Hver gang jeg ser at en bok bruker et program som eksempel må jeg fortelle meg selv at også i “gamle dager” handlet alt også om teknolgoi: Bør du velge D-76 eller ID-11?  Kritikken kommer av at “de gamle” ikke greier å forholde seg til den nye.  Leser man The Art of Photography: An Approach to Personal Expression av Bruce Barnbaum (Amazon) handler mye (det meste?) om hvordan bildene kan (og bør?) manipuleres i mørkerommet for å få frem “the personal expression”.  Den boken anbefaler jeg forresten ikke medmindre du er veldig opptatt av å fotografere landskap.  Forresten tror jeg at landskapsbilder i sort-hviott, med dramatisk himmel (rødfilter) kommer til å gå inn i historien som noe Adams drev med og  vi andre forlot på nitti-tallet.

Det hele henger likevel sammen med noe annet: På et møtested for MC-kjørere her på Internett startet en spennende diskusjon om hva drømmer er, og hvilke drømmer man har.  Heldigvis er jeg ikke alene om å ikke drømme om å kjøre til Mongolia på motorsykkel.
Jeg drømmer ikke om å besøke stadig nye (eksotiske) steder, men heller holde meg i bevegelse ved stadig å lære nye ting.  Ved å lese, og studere ,samtidig som jeg kjører min motorsykkel her i nærområdet (det vil si Toscana).  Motto må være “Stillstand er død”, og sikre at det som skal bevege seg både er kroppen og sinnet.  Men altså ikke nødvendigvis til Mongolia.
Vi har kjørt 3.500 km så langt i år; for lite mener jeg, mer enn nok mener hun.

Det har tatt litt tid å formulere dem, men jeg har to mål for 2011: Kjøre mer enn 25.000 km med min motorsykkel, og lese en hyllemeter med bøker.

Det er åpenbart at antall utkjørte kilometer ikke er et mål på hvor hyggelig man hadde det.  Særlig de som kjører lite, som har sykkelen i garasjen, de hever det der med tyngde.  Det er de sammen som sier “Det er tanken som teller” når de ikke har prioritert av sin tid til å kjøpe en gave.  Skal jeg greie å kjøe 25.000 km må jeg prioritere det.  Og jeg vil gjerne prioritere det å være ute i Toscana på min motorsykkel.  Så langt har jeg kjørt 3.500 km og har glede av hver eneste en.  Til helgen kommer en venn og jeg regner med at vi skal kjøre minst 1.000 km mellom måltidene.  Blir bra, det her!

Tilsvarende er en hyllemeter med bøker ikke et mål på hverken om bøkene er gode, eller om jeg hadde glede av dem.  Men å anta at jeg kjøper bøker uten omhu, eller at jeg skal lese mye uten å bry meg om kvaliteten, det er dødfødt.  De to bøkene om fotografering utgjør tilsammen bare 35 mm.  Men jeg har også rukket å lese Professor Stewart’s Cabinet of Mathematical Curiosities, The Mathematical Mechanic og The Math Book.  Alt i alt er vi oppe i 101 mm.  Bre 899 mm to go!  I all anstendighet tar jeg ikke med de 65 mm som Manuale Tipografico (Gambattista Bodoni, Parma 1818), tross alt utgjør.  Om du vet hva boken handler om så forstår du.

Jeg har ikke kunnet bruke mitt kjære Nikon D-80 på flere uker fordi batteriet plutselig døde; tips: Har du ett EL-EN3 batteri så sørg for at du har to (for å si det slik).  Én dag vil det ikke lenger lade og du er uten strøm.  Uansett, da vil du oppdage at et nytt orginalt Nikon batteri koster omlag 50 euro.  På eBay koster et nytt omlag 10 euro.  Med porto fra Kina blir det omlag 15 euro.  Så kan du selv vurdere hva som er best: Ett orginalt Nikon eller tre uorginale.


Post Scriptum: Da batteriet døde var det egentlig to muligheter: Et dødt batteri, eller en død lader.  Eftersom eBay tilbød en ny lader for 7 euro bestillte jeg også en ny lader.  For sikkerhets skyld.  Og takk for det: Batteri(ene) er OK.  Det er laderen som har oppgitt ånden (eller strømmen, om jeg kan uttrykke meg slik).

I tillegg til rådet om å ha flere batterier kan vi addére følgende: Har du en Nikon MH-18a lader, da bør du finne frem 7 euro og klikke her.

Stille

Kommer ikke bussen snart?

Kjedelig katt

I den lange rekken av ting man burde kunne, ett eller annet sted i den bunken ligger “konvertere til sort-hvitt”.  Rekken av ting er nemlig ikke en rekke, men heller en priority queue.  Det vil si at den er delvis sortert efter avhengighet.  Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan man konverterer (farvebilder) til sort-hvitt før jeg fullt utforstår hvordan farver representeres og manipuleres, og dét kan jeg ikke gjøre før jeg har hatt tid til å lære generell farvelære. Og naturligvis: Alt må leses og forstås på (minst) to språk (det nytter ikke å vite hva “varme toner” er om man ikke vet om det har noe med “hue” å gjøre).

Så selv om jeg ikke vet hva jeg gjør utover å trykke på “Convert to BW” og akseptere alle verdiene som ble foreslått, så var stenene i bakgrunnen kjedelige og uten (farve)nyanse og lyset så flatt og trist at den ventende katten, efter min mening, gjør seg best i gråtoner.  Dersom du vet noe om dette kan du si “Det er fordi hvitbalansen umulig kan være riktig; det er for rødt”.  Men da er vi igjen tilbake ved farvelæren og forståelsen av hva forskjellen mellom farvetemperatur (i Kelvin) og “hue”.  Et Cetera.

Batteriet i min Nikon døde for to uker siden; ikke lite irriterende med et batteri som dør uten forvarsel.  I teorien skal man kunne blogge også uten bilder.  Men jeg har blitt så vant til å bygge alt jeg skriver opp rundt en illustrasjon at jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal komme meg videre.  For eksempel kunne jeg godt tenke meg å utnytte historien om vår ferie i Hellas.  All teksten er imidlertid bygget opp rundt bildene, mer enn omvendt.  Ikke bare det, teksten er “modulær” og forutsettes lest “rundt” bildene.  Når man er på vei nedover teksten da vil et bilde som går fra marg til marg være mye sterkere enn bare et avsnitt.  Det vil si at jeg har brukt bildene også som “super-avsnitt” i teksten.  Det er ganske mye arbeid å sy om teksten slik at den passer til et bok-format, for eksempel.  Om det da i det hele tatt er mulig.

Nok en katt- i Pitigliano

Nå har vi passert et nytt bilde, og det faller naturlig å skifte tema.  Ikke strengt tatt nødvendig, men fullt mulig.  På den ene siden er det lettere å lage en tekst når man kan ty til et slikt verktøy.  Det er lettere å dekke over tekstens manglende indre sammenheng.  Å skrive en lang tekst uten slike avbrudd, en tekst hvor alle overganger må planlegges (tekstlig sett) og gjennomføres med stø hånd, det er ikke så lett skal jeg si deg.  Det er derfor noen kan leve av å skrive mens vi andre ikke kan det.

Forrige sommer

Jeg trenger en database

På den andre siden er det ikke tvil om at If you have a hammer, all problems look like nails.  Kanskje jeg må slutte å bruke “blog formatet” rett og slett fordi det er vanedannende.  Nå som jeg er avvent fra zoom-linser; er det mulig å begynne å skrive sammenhengende igjen?  Jeg kan melde meg på hos Anonyme Skribenter: Jeg heter Tage, og jeg blogger.  Problemet er altså ikke bloggen, men formatet.

Ellers kan jeg fortelle at en fire år gammel PC (Pentium D, 3.0 GHz med 4 GB RAM) ikke er tilstrekkelig for å kjøre Adobe Lightroom på en måte man holder ut.  Så da er spøsmålet om man skal betale 300 euro for programvaren når man vet det utløser behov for 1.000 euro i ny maskinvare.  Eller jeg kan spørre meg selv: Er det trolig at jeg vil greie å la være å kjøpe ny maskinvare dersom jeg begynner å bruke Lightroom?

For 1.300 euro kan jeg kjøpe meg en Nikon D-7000 (inklusive et ekstra batteri!), eller kanskje en 24mm vidvinkel, eller en Fujifilm FinePix X100.  Eller 1/10 av en BMW R1200GS Adventure.  Eller, for ikke å glemme: En Apple MacBook Air.  Kanskje det er best jeg ikke kjøper Lightroom.

Mens vi snakker om slikt kan jeg ikke la være å smile over hva folk som besøker Oracle først og fremst laster ned.  Skjermbildet forteller ganske mye om hvilken verden vi lever i.

Slik går nå dagan

Damer på reise; Termini i Roma

Santa Maria Maggiore, Roma

Teorien forteller oss at i akademia der sitter man enten på sitt kontor og forsøker å forstå noe andre har forstått, eller så snakker man med andre i håp om å forstå noe ingen andre har forstått.  På samme måte så forteller teorien at dersom man arbeider i turistindustrien, da har man fri hele vinteren.  Begge teoriene har lite med virkeligheten å gjøre.  Men på samme måte som jeg fortsatte å lyve om hvordan virkeligheten så ut til studenter og stipendiater alt for lenge, skal jeg tillate meg å gi inntrykk av at jeg nå har min seks måneders vinterferie.

Hva skal man så bruke en seks-måneders ferie til?  Bor man i Italia er det ingen vei utenom å besøke Roma.  Man kan si hva man vil om Roma, men dersom man lever i “vår” kultur så kommer man ikke utenom.  Det er greit at kinesere tar det hele med ro, men det kan ikke vi gjøre.  Vi som bor i Vesten.  Jeg har tidligere forsøkt å rapportere fra reiser til Roma.  Det der med Roma er ikke så lett; Roma er “for mye” på en måte.  Et godt spørsmål er derfor: Hvordan “angripe” Roma?  Om ikke annet så var jeg med på enda ett lite fremstøt forleden.

I forlengelsen av “Roma” har jeg kjøpt bok som viste seg å veie hele 3.2 kg.  Den heter Chiese di Roma.  Som kjent (?) er man mer eller mindre enig om at det finnes én kirke i Roma for hver eneste dag i året.  Boken tar for seg de hundre vakreste.  Argumentet er at for enhver epoke i Vesten de siste 2.000 år så finnes det en kirke i Roma som enten er bygget i den epoken, har kunst fra den, eller på annen måte gir et innblikk.  De hundre utvalgte spenner derfor over 2.000 år av vår kultur.  Slik er det uavhengig av hva man måtte mene om religion som intitusjon.  Her er det mye flott å se.  Faktisk så tror jeg at jeg skal bruke (store) deler av min seks-måneders ferie til å besøke hundre kirker i Roma.
As if.

Campari

Min gamle Nikon D-80 gjør fremdeles jobben.  Bildet som viser to av mine fem kvinner, på Termini i Roma, er forbløffende godt eksponert.  Jeg satte f/8 (og ISO 200) og min D-80 valgte 1/250 s.  Så vidt jeg kan forstå er eksponeringen perfekt.  Good for me.  Men jeg tok flere bilder av denne Kvinnen inne i Santa Maria Maggiore.  Jeg tok med D-80 satt på ISO 800, 500 og 320.  Jeg synes ikke annet enn ISO 320 er verdt å bruke.  De andre er for grovkornet.  Om det er noe som får meg til å sikle efter et nytt kamera så er det den teknologiske utviklingen som er gjort akkurat her.  Alternativet er, naturligvis, stabiliserte linser.  Men hva skal jeg gjøre for å få samme “farten” som min 30mm Sigma f/1.4?  Bildet fra Santa Maria Maggiore er tatt med ISO 320 på  1/20 s.  Og altså f/1.4.  Med så lite lys er det ikke mange alternativer.

Det er fire grunner til å ikke kjøpe en Nikon D-700 (siden vi snakker om høy ISO, mener jeg).  For det første veier kroppen alene et fullt kilo.  Dernest koster det 15.000 kroner.  D-700 ligger teknologisk bak Nikon D-7000; det vil si at dersom FX er drømmen da skal man vente på neste generasjon.   Til slutt, fordi jeg må lytte linser.  Som amatør blir det Absolutt For Meget.  Da er det eventuellt bedre å skaffe seg bedre lysfølsomhet med en ny Nikon D-7000.  Men min D-80 er 580 gram, en D-7000 750 gram.  Oh my, oh my.  Kanskje jeg skal kaste alle hemninger overbord å gå for en Leica M9 først som sist?  Hva er vel 53.000 kroner for kroppen når man må ut med 12.000 kroner for en 35mm f/2.5?  Jeg skulle nok ha hatt betydelig mer fri og tid til å fotografere enn det jeg har for å forsvare noe slikt for meg selv.

Det er litt “ork” å dra med seg blitzen jeg har kjøpt.  Den er så liten som den kan bli, men er man allergisk mot å ha ting i lommene (og rundt halsen) så er det ikke størrelsen det kommer an på.  For å si det slik.  Bildet med Camparien er tatt inne i en bar (i Roma) med assistanse fra blitzen.   Lyset som kommer inn fra (hennes) høyre er blitzen reflektert i vinduet.  jeg forbinder blitz med paddeflate bilder og kullsorte skygger.  Teknologien går fremover også her.

Glede

Bueganger i Pitigliano

En gang for det som virker som veldig lenge siden snakket en venn om Fart.  Fart, det er det du har i livet ditt når du husker det i eftertid.  Det som på utenlandsk heter “outside the comfort zone”.  Det er en utfordring å holde Farten oppe.   “Mere fart” har jeg lært henne at man må rope om det går for sakte. Det holdt forresten på å gå galt det der: Ser man gjennom søkeren er det lett å feilbedømme fart og avstand og man kan lett få en huske rett i ansiktet.  Synd at jeg ikke kunne by på blå himmel.  Alt er penere med blå himmel i bakgrunnen.

Å rope Mere Fart er ikke tilstrekkelig for oss i mer satt alder.  For meg er det å kjøre motorsykkel en viktig del av å holde Farten oppe.  Aldri er man så inne i tilværelsen som når man “suser avgårde” (for de som husker den sangen).  Nå er det Portugal som står for tur.  Det går jo mot krise også der, så vi holder tradisjonen ved like.  Vi var i Thailand da bath’en sprakk og sank 25% over natten, Spania for to år siden, Hellas i fjor og nå Portugal.  Vi hadde planlagt Irland første uken i desember, og planen var tydeligvis tilstrekkelig til å dytte landet utenfor kanten.  Hvor skal vi dra neste år, mon tro?

I forbindelse med turen til Portugal har jeg kjøpt en Spot Personal Tracker.  Det er en dings jeg fester på sykkelen.  Dermed kan eventuellt bekymrede døtre surfe over til Google Maps og se hvor vi er.  Tanken er at om vi ser ut til å ha parkert i dagevis i et juv i ødemarken i Portugal, og vi ikke svarer på telefonen, da kan det kanskje gi grunnlag for å svinge seg litt rundt.  Det er som med ABS: Trenger du det ikke, merker du det ikke men når du trenger det er det for sent å skaffe seg det.  Hustruen rynker litt bekymret på nesen; hun synes nok livet hennes er litt vel fullt av dingser.  Men som den gode ingeniør jeg er snakker jeg overbevisende om teknikkens herligheter så den blir nok med.

Årets første MC-tur gikk forresten til Pitigliano.

I tillegg til kirkeboken har jeg kjøpt The Art of Photohraphy.  Jeg tilbyr følgende sitat:

Did you ever try to say something worthwhile (in ordinary conversation) about any subject you found uninteresting, or about which you had no opinion?  It is impossible!  You have nothing to say because you have little interest in it.  In general, that doesn’t stop most people from talking.  Just as people talk about things of no real interest to them, they also take pictures of things that have no real interest to them, and the results are uniformly boring.

Kirker i Pitigliano

Om ikke dette gir deg lyst til å kjøpe den, ja da vet ikke jeg hva jeg skal si.  Som “alltid” er det en del prat om teknologi som nå er helt avlegs (papir, kjemikalier og greier) men det gjelder å se “gjennom” det å se på resultatene.  Om du oppnår det du ønsker ved å bruke kjemikalier i mørkerommet (mørkrommet?) eller i PhotoShop er jo ett fett.

Det er ikke mulig å passere et sitat som det her uten å forholde seg til det.  Så spørsmålet blir da: Hva opptar meg; hva vil jeg “snakke om”?  Problemet er at jeg ikke vet.  Men jeg snakker ikke om sport, ikke om landskap eller bittesmå ting (macro).  Det ser ut som om jeg enten snakker om portretter eller om “gamle greier”.  Problemet er, synes jeg, at jeg ikke har noen “gode argumenter” å komme med i noen av dem.  Uansett om jeg forsøker å si noe med et ansikt, eller om noen gamle greier, så synes jeg ikke de “snakker tilbake” til meg.  Trolig er det litt prematurt å bruke 53.000 kroner på en Leica M9 når jeg føler det slik.

Bildet av kirkene i Pitigliano er forresten tatt med f/8 (ISO 320 i seks sekunder).  Jeg synes stjernene rundt lyskasterne ble fantastisk flotte.  Det er ekte tåke og ikke “PhotoShop” du ser.

Snakker den?

Men én ting forbløffer meg: Hvem skulle tro at jeg er så stø på hånden at jeg kan ta (ganske) skarpe bilder på 1/10 s?  Igjen forbløffer den lille blitzen meg.  Eksponeringen er perfekt (synes nå jeg, da), og blitzen gjør at farvene kommer godt frem.  Ellers blir jo alt orange under gatebelysningen.  Men jeg synes ikke scooteren i Pitigliano “snakker til meg”.  Og da er det hele kanskje forgjeves.